Nike vega konyhája

varázslatos ízkavalkád húsmentesen

Méghogy a vegaság drága! Akkor most figyelj!

2016. február 22. 07:30 - Nike konyhája

Zöldségfasírt rizi-bizivel

 

Egy kedves kolléganőmmel beszélgettem néhány napja, aki arról mesélt, hogy egy ideig ő is húsmentesen táplálkozott, de nemrég rászólt a férje, hogy erre nincs keret, és így engedelmesen visszatért a húsevők táborába. Határozottan megsajnáltam, és szeretnék neki segíteni, hiszen ez tényleg nem lehet pénzkérdés! 

zoldsegfasirt_kesz.jpg

A húsmentes táplálkozás tapasztalatom szerint nem hogy nem kerül többe, mint a húsfogyasztók konyhaköltsége, de egyenesen gazdaságosabb. Feltéve persze, ha nem a primőr árut választjuk, a januári paradicsomot, vagy például a februári epret. Egy fej káposzta, vagy cékla, alma, krumpli, bab, lencse, sárgaborsó, gomba, zöldbab, póréhagyma, sárgarépa, tojás, nyáron eltett paradicsompüré, szója, rizs, hagyma és még hosszasan sorolhatnám mind-mind takarékosabb megoldás mint bármelyik húsféle! Sokan esnek abba a hibába, hogy ha a húst elhagyják, akkor szinte csak tésztát tésztával esznek, különösen, ha nem nagy főzelékrajongók. Érdemes inkább a hús helyett több zöldségre, gyümölcsre, izgalmasabb gabonafélékre váltani. Kezdetben persze érdemes a megszokottabb ételeket megreformálni kicsit. 

Van is néhány szinte bármiből elkészíthető tippem: ezek a fasírtok, a rántott ételek és a pörköltök. Fűszerezve, panírozva rengeteg zöldség elkészíthető, nem csak a gomba, a zeller, a krumpli, a karalábé, a brokkoli..... Ugyanígy pörkölt is készíthető rengeteg mindenből. Csak egy pörköltalapot kell csinálni, és remek választás egy karfiol, vagy néhány keményre főzött, és felkockázott tojás is. Párolt rizzsel vagy főtt durumtésztával, nokedlivel bő fél óra alatt tálalható. De fasírt is szinte bármiből összeüthető. A lényeg, hogy bármilyen zöldségből készüljön is, megkapja azt a fűszerezést, amit a fasírtnak egyébként is megadnánk. A fűszerek, és a fokhagyma már megteszik a magukét, mint ahogy az a lenti receptben s történik. Íme a hozzávalók: 

zoldsegfasirt_alapanyag.jpg

Egy ilyen fasírtba szinte minden mehet, amit otthon találni. Én most egy fej karalábét, egy krumplit és egy sárgarépát reszeltem le. Egy fej vöröshagymát aprítottam fel, és három gerezd fokhagymát reszeltem bele. Volt még itthon egy kis maradék lucernacsírám (simán kihagyható), és a fagyasztóban találtam még nyáron eltett zöldpetrezselymet. Két tojást ütöttem bele, és fűszereztem sóval, borssal, kis oregánóval és majorannával, csilivel, tettem bele egy kis pirospaprikát is. Mindezt jól összedolgoztam, és annyi zsemlemorzsát tettem bele, hogy jól formázható legyen. Néhány napja vettem puffasztott amaránt (szintén kihagyható), mert már régóta ki akartam próbálni, milyen is lehet, hát most egy keveset ebből is tettem bele. Vizes kézzel gombóckákat gyúrtam belőle, zsemlemorzsába hempergettem, és forró olajban kisütöttem. 21 gombóc lett belőle.

zoldsegfasirt_sul.jpg

Hagyományos rizi-bizit csináltam hozzá. A rizst megpároltam, a borsót úgyszintén. Nagymamámtól én úgy tanultam, hogy kevés olajon fokhagymát pirítok, a végén egy lélegzetvételnyi időre petrezselymet is dobok rá, de tényleg csak annyira, különben elég, megkeseredik. Erre ráborítom a leszűrt, puhára párolt borsót, és összeforgatom, egy percig összesütöm, és ezt keverem a párolt rizshez.

Úgy terveztem, hogy másnap viszek kóstolót a kolleginának, de olyan jól sikerült, hogy bár csak ketten voltunk itthon, eltűnt az egész az utolsó morzsáig. :)

5 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://nikekonyhaja.blog.hu/api/trackback/id/tr18268828

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

eßemfaßom meg áll 2016.02.23. 10:38:20

nyussz mondta a nyuszi és tovább rágcsálta a répát

Roy 2016.02.23. 13:14:00

A vegetáriánusok indián neve: ROSSZ VADÁSZ.

pause 2016.02.23. 13:41:49

juj hihih tökre neeeeem!

Indexes faszkalapok 2016.02.23. 14:10:31

"izgalmasabb gabonafélék"
Ja, a többi marha is szereti a gabonaféléket. Meg a ló a zabot.

"De fasírt is szinte bármiből összeüthető."
Igen, és olyan is.
Ha a szart leöntjük csokimázzal, az is olyan, mint a Chokito.
De amikor beleharapsz, hamar nyilvánvaló lesz a különbség.

2016.02.23. 15:20:21

Nem számoltam utána a recepteknek, hogy hány forintból lehet összehozni, de nekem van egy kérdésem.
Ha az ételt tányéron lévő adagra számoljuk, akkor lehet, hogy igaza van. De ha azt nézzük, hogy húsmentes ételből egy férfinek (főleg, ha sportol v fizikai munkát végez), akkor mennyi tányérral kell megennie? Úgy is olcsóbb?
Ja igen, benne is van a posztban, hogy a posztoló ezt nem két vacsorának szánta, hanem úgy gondolta, hogy marad holnapra is, azt nem maradt
süti beállítások módosítása